niedziela, 18 marca 2012

Trochę kultury

Żeby nie było, że takie z nas karki, które chodzą tylko na siłkę, szybko napiszę posta o kulturalnym wydarzeniu, jakie miało w Bukareszcie przez ostatnie 5 dni. Festiwal filmów dokumentalnych One World Romania. Od piątku czytałam listę filmów i robiłam kombinacje jakby tu obskoczyć wszystkie interesujące filmy w dwa dni. Sobotę rano wstałam wypiłam kawę (zwykle nie piję) i stworzyłam misterny plan, który zaczynał się o godzinie 14tej i kończył o północy i zawierał osiem filmów, w tym dwa czeskie i dwa polskie. Skończyło się na jednym filmie :) ale przynajmniej tym, który najbardziej chciałam zobaczyć, finlandzki Canned Dreams - film który pokazuje całą drogę jednego produktu z fińskiego spożywczaka - puszki z ravioli. Za wszystkimi składnikami - metal na puszę, mięso, pomidory, oliwa, mąka stoją ludzie i ich marzenia. Napisali, że liryczna podróż dookoła świata, ale w sumie było to trochę nudne i drastyczne. Rumunia i Polska, skąd do puszki wędrowały wieprzowina i wołowina, były najgorzej przestawione. Nie dość, że cała rzeź tych zwierząt przedstawiona od początku do końca, to jeszcze bohaterowie:z Rumunii: Cyganka, która nie ma się gdzie podziać z bękartem nie zaakceptowanym przez jej chłopaka a marząca o sukni ślubnej i pięknym makijażu, z Polski alkoholik, który planuje zemstę na kochanku żony, która przebywa w Irlandii ("mam długi rzeźniczy nóż - utnę mu jaja"). Chyba z powodu tego filmu odechciało nam się trochę oglądać resztę.

Jedynie mi żal jednego czeskiego filmu, którego nie mogę znaleźć na necie: Vse Pro Dobro Sveta A Nosovic. Drugi czeski, który przegapiłam, odnalazłam na stronach telewizji czeskiej i obejrzałam w sobotę. Epochální výlet pana Třísky do Ruska film o ekspedycji emerytowanego dziadka z okolic Brna, do Władywostoku, śladami dziadka, który spędził tam jako czeski legionista 6 lat podczas pierwszej wojny światowej a potem wojny domowej w Rosji. Dziadek Triska, główny bohater, próbuje przy okazji odpowiedzieć na pytania: czy mamy się bać Putina, dlaczego mordują dziennikarzy w Rosji i czy Rosja to kraj demokratyczny. Dziadek (na zdjęciu poniżej) jest rewelacyjny i cały dokument przez to też.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...